1750 GT Veloce

1750 GT Veloce



1750 GT Veloce Tipo 105.44 details:

Aantal cilinders: 4 in een lijn               

Boring x slag: 80 x 88.5 mm 

Cilinderinhoud: 1779 cc

Vermogen: 118 DIN pk (132 SAE pk) bij 5.500 t.p.m. 

Compressieverhouding: 9:1 

Carburateur: 2 horizontale dubbele Weber DCOE 32

Bandenmaat: 165 SR 14 

Gewicht: 1040 kg 

Topsnelheid: 190 km/u 

Verbruik: 11,5 1/100 km (1 op 8,7)

Nieuwprijs: 2.200.000 lires (1967) 

Aantal gebouwd: 44.276

Bouwjaar: 1967-1972


Productiejaren en Chassisnummers

   
1967 – 1350001-1350919


1968 – 1350920-1361338


1969 – 1361339-1370043


1970 – 1370044-1371585


1971 – 1371586-1376224


1972 – 1376225-1376232


(RHD/CKD) 1968 –1450001-1450203


(RHD/CKD) 1969 –1450204-1451657


(RHD) 1970 –1451658-1452569


(RHD) 1971 –1452570-1453558


(USA) 1968 – 1533201-1533347


(USA) 1969 –1533348-1533987


(USA) 1970 – 1533988-1534506


(USA) 1971– 1534507-1535657


(USA)1972 – 1535658-1535675



Kleuren


blu Olandese 

verde muschio

blu chiaro metallizzato

verde oliva metallizzato

grigio chiaro metallizato

nero

ocra scuro

giallo

bianco Pinifarina

avorio

celeste

blu Pinifarina

rosso Italia

verde Inglese

grigio grafite


Van 1971 tot 1972 ook:

biancospino

grigio indaco

beige cava

amaranto

bluette

antraciet Inglese

faggio

giallo ocra

verde pino

blu Francia

rosso Alfa

grigio medio metallizzato



1750 GTV – verschillen tussen de 1e serie (rode Bertone) en 2e serie (groene Bertone)

Met de introductie in 1968 van de 1750 GTV waren er duidelijke verschillen t.o.v. de eerdere types.
Behalve de vergrootte cilinderinhoud en het toevoegen van de twee extra koplampen waren er ook veel technische aanpassingen. De knipperlichten verdwenen naar de bumper. Het interieur en het dashboard werden drastisch aangepast t.o.v. eerdere modellen, maar ook onderling tussen de 1e en 2e serie. Eigenlijk waren er 4 series (incl de USA uitvoering). Zie hieronder de overige verschillen:



1e serie (t/m 1969)

Staande pedalen

Gevleugelde stoelen, alleen de passagiersstoel heeft een kopsteun

Geen knopje voor de achteruitverwarming

Bumper heeft geen rozetten.

Kentekenverlichting achter is op de carrosserie bevestigd, niet op de bumper.

Kentekenplaat is gemonteerd op een RVS plaat. 
Cilinderkop heeft een merkteken voor op de kop, een cirkel met driehoek erin.

Het luchtfilter lag boven het uitlaatspruitstuk, met een aluminium tunnel over het

motorblok naar de caburateur kant.
Er waren ook modellen waarbij dit luchtfilter verhuisd is, het zgn beschuitbus model.


2e serie (vanaf 1970)
Hangende pedalen
Andere bekleding, beide stoelen hebben kopsteunen
Wel een knopje voor achterruitverwarming (helemaal links op dashboard)
Bumpers zijn voorzien van rozetten.
Kentekenverlichting achter is op de bumper bevestigd.
Kentekenplaat is gemonteerd op een kunststof plaat. 
Cilinderkop heeft een ander merkteken, een driehoek met een punt erin.

Ander motorblok

De opening- en sluitingstijdstippen van de kleppen zijn verschillend.
Verschillen in lengte van de uitlaat klepsteel.

Vanaf de1970 modellen zijn de zuigers met gedesaxeerde zuigerpennen gemonteerd.

Verschillen in ontsteking: t/m 1969, contacthoek 65 graden, vanaf 1970 60 graden, 

De vervroeging is anders, verschil zit dan ook in de verdeler,

De carburateurs zijn verschillend wat sproeier bezetting betreft, vanaf 1970 grotere hoofdsproeier, stationaire benzinesproeier.


Tenslotte was er ook nog het USA versie. Naast vele andere details had deze versie een Spica benzine injectie systeem,

i.v.m. het terugbrengen van kwalijke uitstoot.


Share by: